Ce să nu faci la restaurant? 20 Sfaturi de la ospătari

de

Bunele maniere la restaurant - Sfaturi de la ospatari

Când mergi la restaurant, cel mai probabil, ai câteva așteptări. 

  • Dacă ți-ai făcut o rezervare în avans, vrei să fii condus la masă;
  • Vrei ca ospătarul să fie prompt și să-ți ia comanda rapid;
  • Vrei ca mâncarea și băuturile să fie bune;
  • Vrei ca atmosfera să fie una plăcută (muzică, temperatură);
  • Iar dacă ești cu cei mici, ai vrea un restaurant cu loc de joacă pentru copii.

În acest sens, businessurile din industria HoReCa se confruntă cu o presiune constantă. Calitatea produselor și a serviciilor trebuie să fie cea mai bună, iar comportamentul personalului, de asemenea. 

Dar tu? Te-ai întrebat vreodată dacă tu întrunești cerințele localurilor pe care le frecventezi? 

Ca să aflăm care sunt bunele maniere la restaurant, am întrebat 10 ospătari ce ar trebui și ce nu ar trebui să facem când luăm masa în oraș. 

1. Răspunde la salutul ospătarului 

Codul bunelor maniere – la restaurant și nu numai – spune că e o lipsă de respect să nu răspunzi la salut. Cu toate acestea, unii clienți au impresia că salutul ospătarului e unul robotic și că oricum nu se așteaptă să i se răspundă. Adevărul e altul. Ori de câte ori intri într-un local și ești primit de un angajat, răspunde-i la salut. 

2. Nu rearanja mesele pe cont propriu

Dacă faci parte dintr-un grup mai mare și trebuie să uniți mai multe mese ca să stați la un loc, nu faceți asta de unii singuri. Mai întâi, întreabă ospătarul dacă e în regulă (poate unele sunt rezervate) și, mai apoi, veți fi și ajutați (unele mese nu pot fi mutate cu ușurință).

3. Comandați cu toții în același timp

Știi ieșirile în grup? Unii ajung mai devreme, alții întârzie câteva minute, unii decid mai repede ce vor, alții răsfoiesc meniul mai mult timp, unii comandă inițial băutura și se hotărăsc de abia mai apoi asupra mâncării, alții spun că nu vor niciun snack, dar mai apoi își dau seama că le e foame, iar lista poate continua.

Ospătarii preferă ca prima comandă să fie dată în același timp. În acest fel, scutesc și ei timp și efort, iar clienții sunt mulțumiți pentru că toți își primesc comanda deodată. Când nu reușește să se decidă toată lumea în privința mâncării, ospătarii se oferă, din proprie inițiativă, să le aducă băuturile mai întâi. 

4. Nu schimba comanda odată ce a fost preluată

Vrei un alt sos lângă fish and chips, ai prefera ca salata să aibă rucola în loc de valeriană și ai vrea ca-n limonadă să nu fie sirop de zahăr. E în regulă, dar transmite-i toate astea ospătarului chiar în momentul în care îți ia comanda. Astfel, afli și dacă sunt posibile schimbările cerute, iar dacă nu, îți poate oferi el alternative. 

Nu schimba comanda odată ce a fost trimisă la bucătărie pentru că, în majoritatea cazurilor, va fi prea târziu, iar dacă nu, vei da bătăi de cap mai multor persoane: chef-ului care îți pregătește dish-ul, dar și ospătarului care a înregistrat preparatul și ingredientele pe masa ta.

5. Nu comanda barmanului sau picoloului

Bineînțeles, regula nu se aplică dacă ai ieșit într-un bar și singurul angajat din local e chiar barmanul. Când mergi la restaurant, rolul barmanului este să pregătească băuturile, așa că nu îl ruga să mai adauge un desert la comandă, sau să-ți aducă încă un set de tacâmuri. Nu intră în atribuțiunile sale și, dacă localul e unul mare, probabil nici nu va ști la ce masă stai. 

Nici picoloul sau „runner-ul” nu te poate ajuta cu preluarea comenzilor. Rolul său e doar de a aduce preparatele și de a debarasa mesele.

6. Nu îți etala cunoștințele gastronomice

Nu încerca să impresionezi, arătându-ți cunoștințele de gourmet. E de datoria ospătarului să-ți ofere informații despre ingredientele și preparatele din meniu, precum și idei de pairing. Totuși, nu e politicos să intri în detalii sau să contrazici rețeta unui anumit dish, doar pentru a-ți etala cunoștințele gastronomice.  

7. Asumă-ți alegerea când mergi pe mâna ospătarului

Poate ai ajuns într-un restaurant nou și nu știi ce să alegi sau poate vrei să încerci altceva în locația pe care o frecventezi constant. Ce faci? Întrebi ospătarul. 

În cazul în care nu ești încântat de alegerea făcută, nu face mare caz din asta. Gusturile sunt diferite și nu este vina ospătarului dacă preparatul nu e pe placul tău. Cel mai probabil, sugestia acestuia va fi și recomandarea chef-ului, sau cel mai comandat dish din restaurant. Asumă-ți alegerea făcută și încearcă altceva data viitoare.

8. Nu încărca masa cu obiecte personale

Știi și tu care sunt: telefon, chei, portofel, geantă, ochelari, jucării pentru copii (dacă e cazul) și lista poate continua la nesfârșit. Problema cu bunurile personale așezate pe masă e că reduc spațiul în care ospătarii își pot desfășura activitatea. 

Dacă aștepți un telefon important sau dacă trebuie neapărat să ai un obiect la îndemână, încearcă să-i lași totuși suficient loc ospătarului pentru a așeza farfuriile, tacâmurile și paharele.

9. Nu ajuta ospătarul decât dacă îți cere asta

De obicei, aranjarea paharelor și farfuriilor pe tavă e gândită într-un anume fel. Nu le lua de pe tavă, încercând să-l ajuți, pentru că ai putea provoca un dezechilibru și, mai mult ca sigur, n-ai vrea să verși băuturile pe masă, ori… pe tine. 

Dacă ospătarul sau picoloul îți cere ajutorul și ești de acord, poți să intervii.

10. Nu trage de timp când consumația e pe terminate

Nu întârzia exagerat la masă cu ultimele guri de cafea. Cu atât mai puțin dacă vezi că localul se aglomerează. E o dovadă de respect față de ospătari, restaurant, dar și față de restul clienților, să eliberezi masa, odată ce ți-ai terminat consumația.

11. Nu cere să fie scos de pe notă un preparat consumat integral

Dacă observi că e ceva în neregulă cu mâncarea sau băutura comandată, spune-i ospătarului de la bun început. Problema poate fi rezolvată în mai multe feluri: se poate întoarce dish-ul la bucătărie sau drink-ul la bar, pentru a fi pregătite din nou, se poate oferi un discount la nota finală, sau poți primi un desert din partea casei. 

În orice caz, nu e în regulă să consumi un preparat integral și mai apoi să ceri să-ți fie scos de pe nota de plată, pe motiv că nu a fost bun.

12. Supraveghează-i pe cei mici

Știm cu toții câtă energie pot avea copiii. Mai ales dacă mănâncă ceva dulce. Nu-i lăsa pe cei mici să alerge în interiorul sau pe terasa restaurantului, pentru că ar putea provoca accidente nedorite. Tăvile încărcate ale ospătarilor ar putea avea de suferit, la fel și cei mici, dacă intră în contact cu vesela sau băuturile și mâncărurile de diverse temperaturi.

13. Nu veni la restaurant cu puțin timp înainte de închidere

Dacă localul se închide la ora 22:00, iar tu ajungi la 21:45, există mai multe scenarii:

  • Ți se spune că bucătăria e închisă și poți comanda numai ceva de băut;
  • Ți se spune că ultima comandă a fost dată deja și, prin urmare, nu te mai pot servi;
  • Te servesc totuși, dar întreg personalul sfârșește prin a sta peste program. 

Cel din urmă e cazul cel mai fericit pentru tine, dar cel mai nefericit pentru ei. Verifică orele de funcționarele ale restaurantelor în care mergi și evită să ajungi cu 10 minute înainte de închidere.

14. Nu cere insistent încă un rând dacă s-a dat ultima comandă 

… sau dacă a trecut deja de ora închiderii. Personalul unui restaurant nu pleacă odată cu tine, fiindcă mai sunt lucruri administrative care trebuie făcute la sfârșitul zilei. Toate acestea, pe lângă curățenie și aranjarea sau strângerea meselor (în cazul în care vorbim de terase). 

Respectă programul afacerii și nu insista să mai comanzi după închiderea bucătăriei, a barului, sau după ora la care – teoretic – s-a închis localul.

15. Nu încerca să mituiești ospătarul

Dacă bucătăria s-a închis, nu încerca să convingi ospătarul să-ți facă favoruri, în schimbul unui bacșiș mai generos. Nu el este cel care pregătește mâncarea; el numai o aduce la masă.

16. Tratează ospătarii de la egal la egal

Unii clienți au tendința de a-i considera pe ospătari inferiori, adresându-se și comportându-se nepoliticos. Asta nu e de acceptat într-un restaurant.

17. Nu chema insistent ospătarul dacă e ocupat 

Îți dai seama că ai nevoie de puțină sare sau vrei să mai comanzi ceva. Fă-i un semn discret ospătarului. În cazul în care acesta e ocupat cu o altă masă, ai răbdare până termină cu ceilalți clienți, și de abia mai apoi atrage-i atenția. 

Nu insista, nu îi face semne disperate și nu striga după el prin restaurant. 

18. Nu spune că îl cunoști pe proprietarul localului pentru a intimida ospătarul

În momentul în care pășești într-un local, devii unul dintre ceilalți clienți. Îl cunoști pe owner sau manager? Minunat, dar asta nu schimbă absolut nimic. Ospătarii se vor comporta la fel și cu tine, și cu cei care nu-l știu pe proprietar. 

Totuși, dacă ești servit de un angajat mai emotiv, e posibil să pui pe el o presiune inutilă. Nu face astfel de remarci pentru a impresiona sau intimida personalul.

19. Nu cere dedicații muzicale ospătarului sau barmanului

Muzica dintr-un local e – de obicei – un playlist preconfigurat și nu ține de ospătar sau barman. Nici în cadrul evenimentelor private nu ar trebui să le ceri acestora să schimbe muzica sau să pună o anumită piesă. Există persoane specializate, care se ocupă cu asta – DJ, band, solist etc. 

20. Nu uita de bacșiș

Conform codului bunelor maniere, se recomandă să lași bacșiș 10% din nota finală; sigur, dacă ai fost mulțumit de servicii. Acesta poate varia, în funcție de local, preparate, comportamentul ospătarilor, dar și de câte persoane sunteți la masă.  

Tu ce comportamente nepotrivite observi în localurile pe care le frecventezi?

Despre Bookingham

Platforma de rezervări online, Bookingham, își propune să creeze o conexiune mai strânsă între localnici și restaurantele din orașele lor. Prezentă în marile orașe din România, aplicația îți permite rezervarea unei mese prin numai câteva click-uri. Mai mult decât atât, descoperi ofertele și experiențele din oraș, și te bucuri de promoții personalizate.

Bookingham satisface și nevoile proprietarilor și managerilor din domeniul HoReCa. Prin intermediul digitalizării și marketingului inteligent, platforma facilitează procesul de colectare și gestionare a rezervărilor, crește vizibilitatea localurilor în comunitate și eficientizează costurile de publicitate.

Similare.

Trending.

Autentificare
Business Area