Acum la final de an, putem declara cu mâna pe inimă că 2020 clar nu a câștigat premiul pentru Cel mai bun an din viața noastră. Acest lucru se datorează în mare parte pandemiei de coronavirus care a impactat întreaga lume într-un mod radical. Fie că vorbim despre domeniul economic, educațional, medical, politic sau religios, toate au avut de suferit și toate au trebuit să se adapteze noului stil de viață impus de virusul SARS-CoV-2.
Acest articol aduce în scenă efectele pandemiei asupra industriei HoReCa din Cluj. Aceasta industrie se numără printre cele care s-au confruntat cu cele mai multe provocări în anul 2020: închiderea teraselor și a restaurantelor în perioada carantinei totale, restricțiile impuse de carantina parțială, adaptarea stării de urgență, a stării de alertă, distanțarea meselor, imposibilitatea de a utiliza întreaga capacitate a localului, dezvoltarea unui sistem de livrare (dacă nu dețineau unul înainte) sau încadrarea activității într-un interval limitat de timp.
Pentru a înțelege mai bine care au fost probleme întâmpinate de industria clujeană HoReCa, am apelat la un specialist în domeniu. Dan Ciulea (Blog | Facebook | Twitter | Instagram) se recomandă a fi antreprenor, blogger, gurmand, pasionat de călătorii, dar cel mai important, îndrăgostit de Cluj! Cu el am povestit cum s-au adaptat managerii și proprietarii de restaurante contextului impus de COVID-19, ce putem face noi – clienții – pentru a susține în continuare această ramură a economiei, precum și câteva predicții pentru HoReCa în 2021 și ce se poate îmbunătăți.
Business-urile din industria HoReCa au fost puternic afectate
Nu e un secret pentru nimeni că anul 2020 a însemnat o lovitură puternică pentru toți. Secretul ține de cum a ales fiecare să gestioneze situația astfel încât să se mențină pe linia de plutire.
Nu e ușor să te reinventezi peste noapte; iar când spun reinventat, nu mă refer strict la industria HoReCa în sine, ci și la noi, clienții. Pentru că și noi ne-am trezit peste noapte într-o nouă realitate în care de multe ori nu am știut cum să ne comportăm.
Dan Ciulea
Într-adevăr. Viața noastră din Februarie 2020 VS Decembrie 2020 spune tot. Dacă la începutul anului, era absolut normal să ieșim la restaurant cu familia, iar vara să lipim 2,3 mese pe terase cu toți colegii de serviciu… ei bine, pandemia a avut grijă să schimbe semnificativ obiceiurile noastre. Toți am fost nevoiți să ne reinventăm – atât clienții, cât și managerii și proprietarii de restaurante. Cum? Vedeți următorul capitol!
Localurile au fost nevoite să se adapteze și să se reinventeze
Cred că nimeni nu s-a așteptat la așa o situație care să degenereze atât de mult pe zi ce trece. Și ca-n orice perioadă de criză, pandemia de coronavirus i-a luat pe nepregătite și pe proprietarii din industria HoReCa, ce s-au trezit peste noapte cu restricții ce aveau să le pună în pericol profitul.
La începutul pandemiei majoritatea au acționat impulsiv și au pus în practică orice modalitate de a-și menține cash-flow-ul. Într-un final majoritatea jucătorilor din HoreCa s-au adaptat. Ne-au pus la dispoziție modalități de comandă accesibile – de la comanda telefonică până la cea prin sistemele de mesagerie a mediilor sociale. Bai mai mult, unele și-au adaptat și meniul, oferind posibilitatea clienților de a achiziționa kit-uri de preparare termică pe care să le gătească la ei acasă.
Dan Ciulea
Așa că ne-am adaptat și noi, clienții. Pe parcursul întregului an, am a avut șansa de a susține business-urile din Cluj comandând acasă preparatele preferate sau kit-uri de preparare termică, pe care să le gătim chiar noi. Terasele și restaurantele au venit cu vouchere pe care să le achiziționăm și să le consumăm ulterior, în speranța că lucrurile vor reveni la normal. A fost o muncă de echipă, în care proprietarii au devenit mult mai responsabili, iar clienții – mult mai înțelegători; astfel, unii s-au mulat pe nevoile altora.
Noi, clienții trebuie să comandăm în continuare pentru a susține HoReCa, la fel cum trebuie să ne dorim un mediu competitiv – competitivitatea înseamnă creșterea calității serviciilor și produselor – și să fim proactivi – să oferim recenzii reale. Numai așa vom avea de câștigat.
Dan Ciulea
Promovarea în social media a fost un element cheie pentru industria HoReCa. Cele care nu erau prezente înainte de starea de urgență, au devenit, iar cele care erau prezente, au pus un mai mare accent pe vizibilitatea în mediul online. Coduri de reducere, meniul zilei, băuturi gratis la comenzi de X lei sau livrare gratuită – toate aceste oferte au fost create în speranța că vor atrage un public cât mai larg.
Legat de strategiile de MKT, mare lucru nu s-a făcut. S-a intensificat comunicarea prin intermediul mediilor sociale și coroborarea acesteia la locație. În plus s-au listat pe toate mediile posibile și imposibile… ceea ce, din nou, e un lucru extrem de bun. Poate următorul pas este să-și pună la punct propriul website.
Dan Ciulea
Centralizarea informațiilor a devenit esențială pentru această industrie
Acum, ca jucător în domeniul HoReCa, e obligatoriu să ai propriul sistem de comenzi online și totodată, să fii prezent pe toate mediile online care oferă acest serviciu. Cu toate acestea, nu e suficient. Sfatul meu este să se implementeze cât mai multe posibilități pentru client și încet-încet să se renunțe la ele (dacă e cazul). Sau, și mai bine, să se folosească un sistem automat de centralizare a acestora.
Dan Ciulea
Este clar că ne aflăm într-o perioadă de reinventare, în care ownerii de restaurante încearcă să atragă, să-și fidelizeze clientela și să urmărească evoluția afacerii, în beneficiul ambelor părți. De aceea, acum e momentul oportun pentru implementarea soluției: aplicația prin intermediul căreia toate informațiile despre business-ul tău sunt centralizate și prin care îți poți rezerva masa în avans în localul preferat – simplu și rapid.
Bookingham este aplicația ta de rezervări online
Bookingham este aici pentru tine – fie că ești manager, proprietar de restaurant sau client în domeniul HoReCa.
Dacă te numeri printre proprietari, Bookingham reprezintă soluția digitală pentru afacerea ta: colectezi și administrezi rezervările din localul tău 24/7, trimiți notificări și oferte clienților direct din aplicație, îți promovezi afacerea și îți fidelizezi clienții prin soluții de marketing, iar noi ne integrăm cu sistemul tău POS pentru a-ți face viața mai ușoară. Complet, simplu, eficient și profitabil.
Dacă ești client, folosind aplicația de rezervări online, poți fii sigur că beneficiezi de o masă în oricare dintre cele 50 de localuri din Cluj înregistrate pe platformă! Întreg procesul de rezervare e simplu, rapid și sigur și – bonus – ești la curent cu toate noutățile și ofertele restaurantelor pe care le îndrăgești.
2019-2020-2021: Evoluția industriei HoReCa
2019 a fost despre a merge la restaurant, a comanda, a fi servit și a plăti pentru serviciile oferite… cash eventual.
2020 a fost despre a-ți face o rezervare în avans, a merge la restaurant, a comanda, a fi servit și a plăti pentru serviciile oferite… folosind cardul de data aceasta. Bookingham este aplicația prin care ești sigur că beneficiezi de o masă la localul preferat. Rezervarea o poți face descărcând aplicația Bookingham din Apple Store sau Google Play sau accesând www.bookingham.ro. Totul e sigur și rapid, iar mai mult decât atât, ești la curent cu statusul rezervării tale, dar și cu ofertele și noutățile localurilor clujene!
2021 va fi despre:
Delivery. Cu siguranță livrările o să fie o parte importantă din industria HoReCa mult timp de acum în colo. Proprietarii trebuie să își pună la punct propriul sistem de comenzi online în primăvara-vara-toamna anului 2021, care va fi o gură de aer proaspăt pentru ei. Toți trebuie să-și consolideze partea de delivery – de la parteneriate cu jucătorii de profil (aplicații și website-uri dedicate), până la transportatori și implementarea unor proceduri speciale.
Dan Ciulea
Concluzii
Fără îndoială, pandemia de coronavirus a pus la grea încercare terasele și restaurantele din Cluj-Napoca. Totuși, proprietarii și managerii au făcut față presiunii, găsind metode și strategii pentru a se adapta noilor restricții și măsuri de siguranță impuse de autorități. Servirea în locație, terasele încălzite, serviciul de livrare, crearea sau îmbunătățirea propriului website, adaptarea meniului astfel încât să poată fi gătit în casele clienților, dar și investirea semnificativă în promovarea afacerii sunt doar câteva dintre strategiile folosite de localuri pentru a se menține pe linia de plutire.
De asemenea, noi – clienții – suntem jucători cheie. Industria HoReCa trebuie susținută de noi; trebuie să comandăm în continuare, să creăm un mediu competitiv și să oferim feedback sincer oridecâteori avem ocazia. Aceasta e realitatea în care trăim și cu toții trebuie să facem eforturi pentru a ține pasul cu ea. Din fericire, Bookingham e platforma ta de rezervări online care-ți va face viața mai ușoară.