Highlights
Pandemia de COVID-19 a impactat puternic anul 2020. Business-urile HoReCa sau non-HoReCa, precum și activitatea noastră de zi cu zi – mersul la job, ieșitul în oraș sau mersul la sala – s-au schimbat radical odată cu instaurarea stării de urgență în data de 16 martie 2020. Prin Ordonanța militară nr. 1/2020, și sălile de fitness au fost închise, astfel încât românii au fost nevoiți să găsească noi activități sportive pentru a face mișcare și pentru a se menține în formă.
Pentru a vedea care este atitudinea românilor când vine vorba de fitness, ne-am uitat la ce au căutat ei în Google în direcția asta. Ne-am unit forțele cu echipa de la SRD Media și am analizat toate căutările legate de fitness înregistrate în perioada noiembrie 2018 – decembrie 2020. Scopul a fost să vedem dacă și cum s-a schimbat atitudinea românilor pe această tema. Datele ne-au confirmat faptul că pandemia a declanșat un interes masiv pentru sport și fitness, dar mai ales pentru exerciții și echipamente pentru acasă. Citiți mai departe pentru a vedea ce a scos în evidență analiza noastră, și ce trenduri sportive au urmat românii în ultimul an.
235,000 de români au fost interesați de fitness în aprilie 2020, și doar 70,520 în aprilie 2019
Cifrele vorbesc de la sine. Spre deosebire de aprilie 2019, cu 232% mai mulți oameni au fost interesați de sport în aprilie 2020, conform căutărilor de pe Google. Dacă în luna februarie a aceluiași an au fost înregistrați numai 106,240 de oameni care au accesat cuvinte sau informații fitness-related, două luni mai târziu, numărul lor a crescut, ajungând la 234,139.
Acest boom spune multe despre stilul de viață al românilor. Este clar că activitatea sălilor de sport a fost suspendată, mai apoi restricțiile i-au împiedicat să petreacă timp cu prietenii sau în vizită la cei dragi, iar restaurantele și terasele au fost închise, astfel încât livrarea la domiciliu a fost singura opțiune. Nu în ultimul rând, work from the office a devenit work from home, în special în timpul lunilor de lockdown. Așadar, lumea a încercat să fie activă pe cât posibil – fie pentru a se menține în formă, fie pentru a dezvolta un sistem imunitar puternic pentru a ține piept virușilor, fie numai pentru sănătatea psihică și pentru a se deconecta de la task-urile zilnice.
De 3x mai mulți români au vrut să cumpere gantere în primăvara 2020 decât în 2019
Acum că interesul din aprilie 2020 al românilor pentru fitness nu poate fi pus la îndoială de nimeni, vom continua prin a analiza comportamentul de după. Bineînțeles că ceea ce a urmat au fost urmat achiziții în masă a accesoriilor pentru sport, într-o perioadă foarte scurtă de timp.
De departe, cel mai mare interes remarcat a fost pentru gantere. Românii au fost interesați de gantere de diferite greutăți, variind între 2 și 5 kg, reglabile, dar și de prețurile cât mai accesibile ale acestora. Cea mai mare creștere a fost înregistrată pentru gantere reglabile: 18,100 de oameni au căutat asta în luna aprilie, spre deosebire de numai 210 pentru aceeași lună a anului 2019. Astfel, gantere reglabile a devenit punctul cel mai înalt de interes în ceea ce privește fitnessul, în 2020, datele arătând o creștere de 8,519% față de anul 2019.
Termenul căutat | Aprilie 2019 | Aprilie 2020 | Diferența an-la-an |
gantere reglabile | 210 | 18,100 | 8,519% |
discuri gantere | 70 | 1,600 | 2,186% |
Românii au căutat echipamente pentru sport, dar și accesorii care să le permită activități variate: stepper emag, manusi sala, greutăți fitness, bratara fitbit, garmin vivomove hr, minge fitness sau centura electrostimulare. Dintre acestea, cel mai mare număr de căutări a fost înregistrat pentru benzi elastice fitness: 8,100 de români au fost interesați de asta numai în luna martie 2020, înregistrând o creștere totală de 2,431% față de anul 2019.
Termenul căutat | Martie 2019 | Martie 2020 | Diferența an-la-an |
accesorii fitness | 390 | 2,900 | 644% |
benzi elastice fitness | 320 | 8,100 | 2,431% |
O creștere semnificativă s-a remarcat și în ceea ce privește aparatura necesară efectuării diferitelor exerciții. Dacă în aprilie 2019, numai 2,400 de români au căutat aparatura fitness, în aceeași lună a anului 2020, interesul lor în această direcție a crescut cu 517%. Aparatele pentru abdomene și bicicletele fitness au înregistrat 5,400, respectiv 2,900 de căutări în luna aprilie 2020. Totuși au existat soluții și pentru cei care nu au vrut să investească într-un aparat fitness nou, astfel încât cu 436% mai mulți oameni au vrut să cumpere aparate fitness second hand.
Termenul căutat | Aprilie 2019 | Aprilie 2020 | Diferența an-la-an |
aparat abdomene | 720 | 5,400 | 650% |
aparatura fitness | 2,400 | 14,800 | 517% |
bicicleta fitness altex | 480 | 2,900 | 504% |
aparate fitness second hand | 110 | 590 | 436% |
Iar cu toții ne putem aminti cum la începutul stării de urgență Glovo livra la domiciliu produse din Decathlon, și ne mai putem aminti cum în foarte scurt timp tot ceea ce mai găseam pe site era indisponibil. Stocurile s-au epuizat rapid, încă dinaintea instaurării stării de urgență când oamenii au anticipat carantinarea națională. Cum au încăput seturile de gantere și saltelele de yoga printre baxurile de hârtie igienică nu știm, dar un lucru e sigur: românii au achiziționat foarte multe accesorii și echipamente de sport în acea perioadă.
Peste 32,000 de români au fost interesați de exerciții fizice acasă în anul 2020, față de numai 13,310 în 2019
Acasă a devenit un termen cheie pentru românii pasionați de sănătate și fitness. Cifrele spun că românii au accesat informații despre sportul acasă într-un număr cu 141% mai mare în 2020 decât în 2019.
Termenul/subiectul căutat | 2019 | 2020 | Diferența an-la-an |
fitness acasă | 13,310 | 32,060 | 141% |
Mai mult decât atât, datele noastre arată că principalele 3 puncte de interes au fost chiar în luna aprilie 2020: exercitii fizice acasa, aerobic acasa si fitness acasa. Cu 1,018% mai mulți au căutat exerciții fizice acasă în anul 2020 față de căutările românilor din anul precedent. Alte idei asemănătoare care i-au interesat pe români au fost aerobic acasă și fitness acasă; în jur de 2,300 de oameni au căutat asta în aprilie 2020.
Termenul căutat | Aprilie 2019 | Aprilie 2020 | Diferența an-la-an |
exercitii fizice acasa | 170 | 1,900 | 1,018% |
aerobic acasa | 70 | 1,300 | 1,757% |
fitness acasa | 90 | 1,000 | 1,011% |
Astfel, putem afirma că ideea de acasă nu a mai însemnat doar locul în care te odihnești, petreci timp cu cei dragi, gătești sau faci curățenie. În 2020, acasă a căpătat o semnificație mai mare, devenind pentru mulți și loc de muncă, și școală online – pentru copiii lor – dar și sală de sport.
Cardio? Românii, cu 50% mai interesați în 2020
Nu știm dacă vecinii au fost foarte încântați de acest aspect, sau dacă au început și ei – dinadins – să alerge pe loc în casă, dar românii au făcut mult crossfitness, tabata, tae bo și cardio în anul 2020… Cel puțin asta ne transmit datele.
Termenul căutat | Martie 2020 | Aprilie 2020 |
crossfitness | 3,600 | 2,900 |
tabata | 1,900 | 2,400 |
tae bo | 1,000 | 1,000 |
cardio | 1,600 | 1,900 |
Aceste accesări se justifică în mare parte prin lipsa echipamentelor și accesoriilor de care beneficiezi într-o sală de fitness. Faptul că românii nu au mai avut la dispoziție aparate, bare și gantere de diferite greutăți pentru antrenamentele de forță, i-a făcut pe marea majoritate să se întoarcă spre alternativele cardio. Mai mult decât atât, tot începând cu martie 2020, specialiștii în materie de sport au devenit tot mai prezenți pe platformele social media – în special pe Youtube și Instagram – cu programe gratuite de fitness și antrenamente bine structurate. Tot ce au trebuit să facă cei de acasă a fost să-și ia echipamentul, sticla de apă și să dea play unui antrenament de crossfitness, tabata, tae bo sau cardio mixt.
Românii și fitnessul, de sărbători. Interesul pentru sport a crescut cu 124% în ianuarie 2020 vs decembrie 2019
Prin intermediul acestei analize, am putut remarca și comportamentul românilor în ceea ce privește fitnessul, în perioada sărbătorilor, iar rezultatele merită împărtășite cu voi.
Este bine cunoscut că interesul pentru sport crește pentru marea majoritate atunci când se apropie vara, concediile și vacanțele. Exact opusul se întâmplă atunci când vine sezonul rece și putem purta pulovere groase și geci oversize care maschează fix ce trebuie. Cu toate acestea, e interesant să privim exact ce spun cifrele când vine vorba de căutările românilor înainte și după Crăciun sau Paște.
Dacă în decembrie 2018, informațiile fitness-related erau importante pentru aproape 81,000 de români, ei bine după sărbătorile și vacanța de iarnă, numărul celor interesați a crescut cu 59,32%, semn că românii și-au dorit să dea jos kilogramele în plus datorate meselor de Crăciun și Revelion.
Decembrie 2018 | Ianuarie 2019 | Diferența | |
Căutări legate de fitness | 80,900 | 128,890 | 59,32% |
Un salt similar în numărul de căutări a fost remarcat și după Crăciunul anului 2019. De vină or fi fost rezoluțiile pentru anul 2020 sau acel ”încep din ianuarie” chiar s-a aplicat, cert este că a fost înregistrat un boom de 72,21% în ceea ce îi privește pe românii dornici de sport, față de luna decembrie 2019.
Decembrie 2019 | Ianuarie 2020 | Diferența | |
Căutări legate de fitness | 68,260 | 117,550 | 72,21% |
După cum era de așteptat, pandemia nu a avut nicio influență asupra motivației românilor în ceea ce privește mișcarea de Paști, întrucât în lunile aprilie și mai 2020 s-a înregistrat o scădere a interesului pentru fitness de 30%, conform căutărilor.
Aprilie 2020 | Mai 2020 | Diferența | |
Căutări legate de fitness | 234,130 | 163,310 | -30% |
Concluzii
E suficient să aruncăm un ochi peste graficul de mai jos pentru a putea spune că da, românii și-au schimbat semnificativ atitudinea față de fitness în 2020, iar spike-ul din luna aprilie a anului ce tocmai a trecut va putea fi cu greu egalat sau depășit. Noi nu putem decât să încurajăm faptul că oamenii aleg un stil de viață sănătos și se întorc către fitness atunci când vremurile sunt complicate, pentru că la sfârșitul zilei, cea mai importantă e sănătatea – fizică și mentală.
Metodologie
Echipa Bookingham a colaborat cu specialiștii de la SRD Media pentru a analiza interesul românilor în ceea ce privește fitnessul. Am extras date legate de căutările românilor pe Google, utilizând Keyword Planner, în perioada decembrie 2018 – decembrie 2020. Ne-am uitat atât la cuvintele și frazele folosite de români, cât și la numărul total de căutări pe domeniul fitness – gadgeturi, exerciții, aparate și programe fitness – în română și engleză.