Anul 2020 nu a marcat doar începutul epidemiei de coronavirus, ci și schimbarea stilului de viață într-un alt fel de „normal”. A trăi sănătos nu a fost nicicând mai dorit decât acum, așa că am început să fim mult mai atenți la ce mâncăm, unde ieșim, cu cine ne întâlnim, sau câtă mișcare facem, astfel încât sănătatea noastră și a celor dragi să nu fie pusă în pericol.
Virusul a supus la grele încercări toate palierele societății – de la educație și sănătate, până la religie și economie – industria HoReCa fiind probabil una dintre cele mai afectate nișe din România. Dar ce s-a întâmplat cu micii producători locali? Ei bine, asta ne-am întrebat și noi, așa că am abordat asociația ROA Cluj pentru o sesiune de Q&A în care am povestit despre Roadele Online din Ardeal – cum au luat naștere, după ce valori se ghidează și care este imaginea producătorilor locali în comunitatea clujeană.
ROA hrănește clujenii din decembrie 2020, pe modelul Reko
Totul a început în urmă cu 4 luni, când un grup de 6 producători s-au adunat pentru a-și expune bunătățile și pentru a le propune consumatorilor locali produse proaspete, de calitate, la prețuri foarte bune. 1 Decembrie 2020 – dată nealeasă întâmplător, credem noi – a marcat prima ediție ROA care a fost un real succes, fapt căruia se datorează și creșterea asociației care numără în prezent 25 de producători locali.
„Pe langa produsele de calitate, ROA mai e și despre o stare anume: efectiv te încarci de energie pozitivă și bună dispoziție.”
ROA Cluj
Noi ne-am întrebat și cum intră consumatorii locali în posesia produselor dorite, așa că am aflat: pe modelul Reko. Metoda creată de Thomas Snellman presupune precomanda și ridicarea produselor dintr-un punct fix, aflat în proximitatea clienților. Mai mult decât atât, metoda de vânzare-cumpărare nu presupune nicio taxă.
„Cel mai important pentru noi e ca produsul să ajungă la consumator direct de la cel care îl produce, fără intermediari, la un preț corect. Modelul Reko permite asta deoarece e simplu, ușor de aplicat și, cel mai important, e total gratuit – atât pentru producători, cât și pentru consumatori. Nimeni nu plătește nicio taxă pentru a intra în grup, iar odată ce comanda e plasată pe Facebook, produsele se ridică dintr-un punct fix, din proximitatea clienților noștri. Astfel, ambele părți economisesc timp și bani.”
ROA Cluj
Odată ce locația este stabilită, clujenii pot veni să-și ridice coșurile, în timp ce producătorii roadelor din Ardeal socializează cu vechii clienți sau satisfac curiozitățile celor noi.
Calitatea, încrederea, respectul și familia sunt cele 4 valori de căpătâi ale producătorilor locali
„Toți producătorii ROA sunt afaceri de familie, mici antreprenori la început de drum, care muncesc împreună cu soțul, soția, copiii sau frații pentru a aduce un strop de bunătate, calitate și culoare în viețile celor care le aleg produsele.”
ROA Cluj
Familia primează pentru producătorii locali, pe lângă calitatea produselor, respectul pentru natură și munca la câmp, și bineînțeles, încrederea. Transparența și comunicarea sunt cuvinte cheie pentru o bună relație producător – consumator. Comanda este plasată de către doritori pe încredere – în produs și afacere – iar aceasta e ambalată de către producători cu ideea că pachetul este așteptat și va fi de asemenea și ridicat.
Există soluții și dacă ROA nu poate livra anumite produse sau dacă unii clienți nu-și pot ridica precomenzile la data și ora stabilită. Consumatorii sunt anunțați din timp de schimbările care au intervenit, iar dacă ei nu pot ajunge să-și ridice coșurile, pot participa la următoarea întâlnire.
Virusul i-a făcut pe români să fie mai atenți la calitatea alimentelor pe care le consumă
ROA a realizat în acest timp cum oamenii nu numai că sunt mai atenți la calitatea produselor pe care le consumă, dar sunt și mai chibzuiți când vine vorba de asta, având în vedere situația economică instabilă din prezent.
„Iar oportunitatea pe care ROA Cluj o oferă, aceea de a întâlni omul care a scos ceapa din pamant azi-dimineață, sau care a păzit roșiile de îngheț azi-noapte, îi face să se simtă parte din poveste – povestea ROA.”
ROA Cluj
De asemenea, în timp ce clujenii se bucură de produse proaspete și calitative, la prețuri bune, mai susțin și producătorii locali cu această ocazie. Cei mai afectați antreprenori din această perioadă au fost cei a căror marfă este perisabilă și nu poate fi procesată. Dar ROA a venit drept o alternativă salvatoare pentru cei care s-au găsit în această situație, hrănind tot mai mulți clujeni.
ROA își dorește să dezvăluie ceea ce se întâmplă în spatele pachetelor frumos ambalate
La întrebarea „Cum vedeți anul 2021 pentru ROA Cluj?”, răspunsul a fost simplu: dorința de a crea o comunitate tot mai mare, în care producătorii și consumatorii deopotrivă să-și arate dedicația pentru roadele din Ardeal.
„Ne dorim evenimente frumoase în fermele noastre, evenimente care să ne permită să le arătăm oamenilor cât mai mult din munca depusă în spatele produsului finit. Dorim sa ne deschidem porțile, așa cum ne-am deschis și inimile pentru ROA.”
ROA Cluj
ROA Cluj este o marcă a calității, în care încrederea și respectul fac posibilă colaborarea dintre producătorii locali și consumatorii clujeni. Dedicația de care dau dovada antreprenorii ș familiile lor se observă încă de la început – prin pregătirea produselor sale – și până la sfârșit – prin modul în care îmbracă pachetele și felul în care creează o legătură strânsă cu ai lor clienți. Devino și tu parte din familia ROA Cluj, accesând grupul de Facebook și susținând producătorii locali ai roadelor clujene!